893 AND COUNTING

    "Tycker du att jag skriver bra",.den frågan får jag ofta av skribent wannabees som känner sig kallade av journalisthögskolan.  Om den som ställer frågan är en som man känner väl ,är svaret därefter, "ja det gör du", ev "du suger", ärlighet varar längst vänner emellan.  Om det däremot är frågan om bekanta och bekantas bekanta, krävs det lite mer avancerad form av diplomatiskt rappakalja, standardformuleringen  lyder,:Skriv något och skicka in det.  Folk har en rätt så märklig uppfattning om vad "att utbilda sig till journalist" innebär.  Det  som de flesta tycks bortse ifrån är ,att det inte går att utbilda sig till att vara kreativ, kreativitet är en medfödd företeelse som inte finns att hitta bland kursurvalet, så brutalt enkel är sanningen.  Men, jag har en viss förståelse för folkets något lite lättsinniga inställning ang ens eventuella färdigheter för journalistyrket, själva begreppet journalist har blivit ordentligt devalverad under 2000 talet.  Att människor som Alex Schulman, hans ex Katrin, Carolina Gynning etc kallas för journalister är ju löjeväckande, ungefär som att påstå att en som spelar guitar hero är en musiker.  Så, om du har skribentdrömmar, fråga dig själv,:är jag kreativ, svara ärligt,.och fråga sedan samma sak av en bevisligen kreativ människa.  Får du ett nej, bli inte arg eller besviken, det är dyrt att utbilda sig till ett yrke man har inga förutsättningar att bli framgångsrik med, 7 av 10 med journalistutbildning jobbar med något annat.
#1 - - korven:

min medialärare som är fd journalist tjatar på mig, men jag vetefan. Känns som om konkurrensen är löjligt hög idag, och sen är det inte ens säkert att man får jobb. Och ang beyg, så hade jag inte anställt hälften at folket i min klass trots deras mvg:n. Med lite folkvett och social förmåga kan man komma långt, utan det, vem bryr sig om betygen?

#2 - - korven:

Alltså det var ju inte betygen jag skyllde på pillerna, utan mitt sätt att reagera på :P Jag brukar ta kritik å se till att inte göra om misstagen, men man blir så förbannat känslig och tar allt personligt när man käkar dessa... Men jag skulle aldrig skylla ifrån mitt brist på bra arbete, det är bara idioter som gör.

#3 - - Anonym:

Det går bra för annas lillsyrra. Hur går det själv??

#4 - - korven:

aaah va glad jag blir.. :D Min moster sa likadant. "Släng inte bort en dröm, det är helidiotiskt. Prova först, sen kan du ge upp". Hon vill att jag pluggar i england, ås kan jag åka hem till henne om helgerna. Vi får se vad framtiden vill.



Skönt att någon tror på en. Jag var aldrig sån här innan gymnasiet. Två år av stress gör en lite. Ja. Du vet. Man ger upp.

#5 - - InreRum:

öh, tycker du ja skiver bra ;o)

Till top